Allegro to największy polski serwis sprzedażowy. W dodatku – ciągle się rozwija. Już teraz Allegro działa nie tylko w kraju, ale także w Czechach i na Słowacji, a wkrótce pojawi się także na Węgrzech. Jeśli więc pracujesz w marketingu lub sprzedaży albo masz jakąkolwiek styczność z biznesem e-commerce i chcesz wiedzieć, o czym rozmawiają managerowie, czas poznać najważniejsze wskaźniki biznesowe dla sprzedaży i statystyki Allegro. Nawet jeśli nie dziś, to kiedyś ta wiedza z pewnością Ci się przyda! I będzie to zapewne prędzej niż później.
Spis treści
Na jakie statystyki Allegro patrzą managerowie i właściciele firm?
Jak możesz przeczytać w dłuższym artykule od ekspertów tworzących narzędzie AlleSpark do analizy sprzedaży na Allegro: https://allespark.pl/przewodnik/statystyki-allegro-wyjasnienie-wskaznikow/, statystyk Allegro jest mnóstwo.
Te, które najczęściej przeglądane są przez managerów i właścicieli firmy, można znaleźć w Allegro Analytics oraz panelu Allegro Ads. Ci bardziej zaawansowani zaglądają do AlleSpark.
- Allegro Analytics prezentuje najważniejsze dane związane ze sprzedażą na portalu. Dzięki niemu można dowiedzieć się nie tylko, jak radzi sobie sprzedaż pojedynczej firmy, ale także jak wygląda cała, ogólna sprzedaż w serwisie.
- Panel Allegro Ads z kolei dotyczy płatnych kampanii reklamowych Allegro. Pozwala na zapoznanie się ze statystykami ofert sponsorowanych oraz kampanii graficznych i wideo na wszystkich rynkach Allegro (a więc Allegro Polska, Allegro Czechy, Allegro Słowacja i Allegro Węgry).
- AlleSpark spina dane z Allegro API i dane Allegro Ads, a dodatkowo pozwala wgrać ceny zakupu, ukazując dokładną rentowność sprzedaży na Allegro w rozbiciu na oferty i kategorie.
Czego dowiesz się z panelu Allegro Analytics?
Allegro Analytics to oficjalne narzędzie analityczne Allegro. Jest dostępne dla każdego, kto opłaca abonament Allegro, choć trzeba mieć na uwadze, że w przypadku najniższego progu dostęp do danych jest ograniczony. Panel Allegro Analytics składa się z 7 głównych zakładek i dodatkowej, która zapewnia wsparcie w razie napotkania jakichkolwiek trudności. Każdy z głównych segmentów dotyczy innego obszaru sprzedaży (Twojej własnej i z całego portalu) oraz prezentuje inne dane. Niżej krótko przedstawiamy, czego dowiesz się z każdego z nich.
- Podsumowanie – ukazuje najważniejsze informacje na temat sprzedaży na danym koncie, m.in. liczbę transakcji, liczbę sprzedanych sztuk i wartość sprzedaży. W tej zakładce znajdziesz także raport kupujących, wykres sprzedaży według dni oraz listę najlepiej sprzedających się produktów na Allegro.
- Top – korzystając z tej zakładki, wygenerujesz przydatne statystyki Allegro w postaci raportów Top 1000 produktów na Allegro, Top 1000 produktów zyskujących popularność oraz Top 1000 ofert na Allegro.
- Asortyment – to cenne źródło informacji na temat asortymentu. Zakładka pozwala na sprawdzenie, jak funkcjonuje sprzedaż w poszczególnych kategoriach Allegro według różnych parametrów (np. słów w tytule oferty czy marki).
- Ceny – dają możliwość wyświetlenia rozkładu poziomu cen i historii cen w ofertach.
- Warunki i promowanie – ta zakładka ukazuje istotne dane sprzedażowe według metod promowania, rodzaju oferty oraz opcji dostawy. Prezentuje również dane o kampaniach i programach promocyjnych, a także top oferty na tle konkurencji.
- Trendy w czasie – dzięki nim zapoznasz się ze statystykami sprzedaży według dni oraz sprzedażą według godzin i dni tygodnia.
- Porównanie z konkurencją – pozwala na wyświetlenie zanonimizowanego rankingu sprzedających i porównanie trendu sprzedaży.
Must have marketingu i sprzedaży: wskaźniki reklam Allegro Ads
Allegro Analytics to nie jedyne narzędzie analityczne stworzone przez Allegro. Każdy, kto sprzedaje lub chce sprzedawać na portalu, powinien także orientować się w statystykach Allegro Ads. Znajdziesz je w panelu Allegro Ads. Aby lepiej się w nich orientować, zapoznaj się z poniższą listą:
- Kliknięcia – wskazują, ile kliknięć wygenerowała dana reklama.
- Liczba odsłon – informuje, ile razy dana reklama wyświetliła się użytkownikom Allegro.
- CTR – to stosunek kliknięć do odsłon (Click Through Rate).
- Średnie CPC (dla reklamy sponsorowanej) – pokazuje średni koszt kliknięcia w reklamę.
- Średnie CPM (dla reklamy graficznej) – pokazuje średni koszt wyświetlenia reklamy 1000 razy.
- Koszt – całkowita cena reklamy.
- Zwrot z inwestycji – pokazuje, ile złotych zarobiło każde 1 zł wydane na reklamę.
- Zainteresowanie – to liczba ofert, które zostały dodane do koszyka lub zakładki ulubione przez użytkowników Allegro w ciągu 7 dni od kliknięcia w reklamę.
- Sprzedane sztuki – informuje, ile produktów zostało sprzedanych dzięki danej reklamie (w ciągu 7 dni od kliknięcia w reklamę).
- Wartość sprzedaży – to wartość sprzedaży, która została wygenerowana tylko i wyłącznie przez reklamy.
Top wskaźniki biznesowe dla rentowności sprzedaży na Allegro
Narzędzie AlleSpark udostępnia z kolei szereg dokładnych wskaźników, które pozwalają ocenić koszty i przychody prowadzenia biznesu na Allegro. Poza wskazywaniem kosztów wykupienia promocji czy reklam, pozwala zapoznać się z parametrami, które mają największe znaczenie dla oceny opłacalności. Są to:
- Przychody z Allegro rozbite na te z reklamami i te bez – dzięki % ujęciu, łatwiej ocenić czy nie wydajesz zbyt dużo na Allegro Ads.
- K/P (Koszty/Przychód) – wskaźnik rentowności pokazujący procentowy udział kosztów w przychodach na portalu
- K/P bez Ads – wskaźnik rentowności, który wyłącza koszty związane z reklamami, aby ocenić rzeczywistą rentowność bez wpływu kampanii reklamowych.
- K/P z kosztami zakupu – wskaźnik pokazujący procentowy udział wszystkich kosztów (w tym kosztów zakupów towarów) w przychodach.