Wraz z wejściem w życie ustawy Prawa Farmaceutycznego od 1 kwietnia 2020 roku farmaceuta ma prawo wystawić receptę farmaceutyczną. W przypadku, gdy ma być ona wystawiona w formie elektronicznej, konieczne jest posiadanie certyfikatu e-ZLA. Takie rozwiązanie stanowi duże ułatwienie w pracy farmaceuty. Dzięki niemu szybko i bezpiecznie dopełni wszystkich formalności związanych z wystawieniem recepty i wprowadzeniem jej do systemu. Co to jest certyfikat e-ZLA i jak go uzyskać? Wyjaśniamy!
Spis treści
Certyfikat E-ZLA dla farmaceuty – co to za dokument?
Certyfikat e-ZLA potwierdza tożsamość farmaceuty. Farmaceuta może go uzyskać w ramach swojego profilu PUE ZUS. Dokument pozwala na wystawienie e-recepty.
Posiadanie certyfikatu e-ZLA jest zarejestrowane (odnotowane) w systemie centralnym. Dzięki temu można go używać, pracując nawet w kilku aptekach lub punktach aptecznych. Wystarczy się do niego zalogować, aby móc w pełni z niego korzystać.
Wygenerowanie certyfikatu E-ZLA przez farmaceutę krok po kroku
Wygenerowanie certyfikatu e-ZŁA wymaga posiadania działającej przeglądarki internetowej i połączenia z Internetem. Jakie kroki trzeba podjąć, aby uzyskać ten dokument?
- Należy posiadać konto w PUE ZUS, gdzie zarejestrowany jest profil zaufany farmaceuty.
- Na stronie https://gabinet.gov.pl musi znajdować się przypisana rola farmaceuty, którą nadaje administrator apteki wskazany we wniosku o dostęp do systemu P1 (https://sow.ezdrowie.gov.pl/wniosek).
Jak uzyskać certyfikat ZUS dla farmaceuty?
W celu uzyskania certyfikatu ZUS należy przejść przez procedurę rejestracji, która zajmuje najczęściej zaledwie kilku minut. Oto jej poszczególne etapy:
- Zalogowanie się z poziomu przeglądarki internetowej do https://gabinet.gov.pl za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
- Wybranie roli farmaceuty.
- Wybranie z listy apteki, w której pracuje. W przypadku braku miejsca pracy należy zgłosić się do administratora apteki z prośbą o nadanie roli farmaceuty pod konkretnym adresem.
- Aby w pełni zarządzać certyfikatem ZUS, należy wejść w zakładkę Mój profil (kliknąć swoje imię i nazwisko znajdujące się w lewym górnym rogu.
- Jeśli nie wyświetla się żaden aktywny certyfikat, można złożyć wniosek o wydanie go.
- Złożenie wniosku wymaga wypełnienia formularza: wpisanie imienia, nazwiska, numeru pesel, danych kontaktowych oraz wygenerowanie hasła składającego się z co najmniej 4 znaków.
- Gotowy certyfikat pojawi się w aplikacji w zakładce Mój profil, skąd można będzie go pobrać. Pojawia się tam również informacje na temat tego, kiedy wniosek został złożony oraz jaki okres ważności posiada certyfikat.
- Certyfikat ZUS można pobrać tylko raz, dlatego ważne jest, aby „ściągnąć” go i zapisać na dysku komputera. Po pobraniu opcja ta zostaje zablokowana i nie ma możliwości zrobienia tego ponownie.
Certyfikat E-ZLA dla farmaceuty – jak długo jest ważny?
Każdy certyfikat e-ZLA posiada swoją datę ważności. Aby móc w pełni z niego korzystać oraz wystawiać recepty, należy go odświeżać (aktualizować). Certyfikat jest ważny 2 lata. Po tym czasie trzeba ponownie zalogować się do aplikacji i złożyć wniosek zgodnie z procedurą.
14 dni przed końcem ważności certyfikatu farmaceuta otrzyma także wiadomość SMS na numer podany przy składaniu wniosku. Jest to przypomnienie o tym, aby złożyć go ponownie i zachować ciągłość w posiadaniu uprawnień.
Źródła:
(n.d.). Https://Ezdrowie.gov.pl/Pobierz/E-Recepta-Instrukcja-Jak-Pobrac-Certyfikat.
Wprowadzanie certyfikatu z ZUS (e-ZLA, e-recepty) – Aplikacje. (2024). Www.mp.pl. https://www.mp.pl/empendium/pomoc/pomoc-edm.html?id=203969
Dokumentacja medyczna w praktyce. (2019). Dokmed24.Pl. https://dokmed24.pl/ezdrowie/jak-uzyskac-certyfikat-do-podpisywania-ezla-4043.html